22/06/1965 tarihli ve 633 sayılı Diyanet İşleri Başkanlığının Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanun ile Başkanlık merkez birimlerinden olan Hukuk Müşavirliği kurulmuş olup, 01/07/2010 tarihli ve 6002 sayılı Kanunla 633 sayılı Kanunda yapılan değişiklikle Başkanlığın hizmet birimleri arasında sayılan Hukuk Müşavirliği anılan Kanunun 7 nci maddesinin birinci fıkrasının (h) bendinde görevleri aşağıdaki şekilde belirtilmiştir;
26/09/2011 tarihli ve 659 sayılı Genel Bütçe Kapsamındaki Kamu İdareleri ve Özel Bütçeli İdarelerde Hukuk Hizmetlerinin Yürütülmesine İlişkin Kanun Hükmünde Kararname de ise Hukuk Müşavirliğinin görev ve yetkileri aşağıda özetlenmiştir;
Ayrıca, adli ve idari uyuşmazlıkların sulh yoluyla halli veya vazgeçilmesinde Müşavirliğimize önemli görevler verilmiştir.
Son olarak, 13/12/2018 tarihli ve 191179 sayılı Başkanlık onayı ile yürürlüğe giren Diyanet İşleri Başkanlığı Hukuk Müşavirliği Görev ve Çalışma Yönergesi ile Müşavirliğimiz, yeniden yapılandırılmış ve bu kapsamda merkez teşkilatında Adli ve İdari Davalar Ofisi, Mevzuat ve Hukuki Rehberlik Ofisi ve İdari ve Mali İşler Ofisi olmak üzere üç ofis teşekkül ettirilmiştir.
Söz konusu Yönergenin 6 ncı maddesinde Müşavirliğin görevleri şu şekilde tadat edilmiştir.
a) 22/6/1965 tarihli ve 633 sayılı Diyanet İşleri Başkanlığı Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanun ve 26/09/2011 tarihli ve 659 sayılı Genel Bütçe Kapsamındaki Kamu İdareleri ve Özel Bütçeli İdarelerde Hukuk Hizmetlerinin Yürütülmesine İlişkin Kanun Hükmünde Kararname ile Diyanet İşleri Başkanlığı Görev ve Çalışma Yönetmeliğinde belirtilen görevleri yerine getirmek,
b) Müşavirlikte bulunan emsal kararları arşivlemek, gerekli görülenleri uygulama birliğini sağlamak amacıyla Başkanlığın merkez ve taşra teşkilatına duyurmak,
c) Başkanlık görev alanına giren konularla ilgili olarak diğer kamu kurum ve kuruluşları tarafından hazırlanarak gönderilen mevzuat taslaklarını, birimlerin görüşlerini de aldıktan sonra inceleyip Başkanlık görüşünü oluşturmak,
ç) Başkanlık görev alanına giren konularla ilgili olarak düzenlenen sözleşme ve şartname taslaklarını, Başkanlık ile üçüncü kişiler arasında çıkan uyuşmazlıklara ilişkin işler ile diğer işleri inceleyip hukuki mütalaasını bildirmek,
d) Başkanlık birimleri tarafından hazırlanan mevzuat taslaklarını incelemek ve taslaklara son şeklini vererek yürürlüğe konulmasını sağlamak,
e) Mevzuatın uygulanmasında tereddüte düşülen hususlarda mütalaa oluşturmak ve uygulamada birliğin sağlanması bakımından tüm teşkilata duyurmak,
f) Başkanlık birimleri ve valiliklerden sorulan hukuki konular ile hukuki, mali, cezai sonuçlar doğuracak işlemler hakkında görüş bildirmek,
g) Başkanlık mevzuatını Başkanlık web sitesi mevzuat bölümünde yayımlamak ve mevzuatı güncellemek,
ğ) Görev alanına giren konularda 9/10/2003 tarihli ve 4982 sayılı Bilgi Edinme Hakkı Kanunu ile CİMER kapsamında gelen başvuruları mevzuatına uygun olarak zamanındacevaplandırmak,
h) Soru önergeleri ile ilgili koordinasyonu yapmak ve Başkanlık birimleri tarafından gönderilen bilgilere göre verilecek nihai cevapları oluşturmak,
ı) Müşavirlik personelinin görev ve sorumlulukları ile özlük hakları ve ödevlerine ilişkin her türlü iş ve işlemleri yürütmek,
i) Müşavirliğin nöbet hizmetleri; taşınır mal işlemleri; dosya, arşiv, temizlik, gelen ve giden evrakın kaydı, sevki, dağıtımı işlemleri; avans çekme, açma ve kapama, vekâlet ücretleri tahsil ve dağıtım işlemleri; yazışmaların takibi ve tekidi, dosya açma ve kapatma, evrak havale, istatistik, sekreterlik ve benzeri iş ve işlemlerini yürütmek,
j) Mevzuat gereği oluşturulan komisyon ve kurullarda temsilci veya üye bulundurmak,
k) Başkan tarafından verilen diğer görevleri yapmak.
Müşavirliğimiz, doğrudan Başkana bağlı olarak I. Hukuk Müşaviri başkanlığında ofis sorumluları, hukuk müşavirleri, avukatlar, Diyanet işleri uzmanları ve diğer büro personeli ile görevlerini icra etmektedir.